Вільний вчитель повинен формуватися у вільному університеті: відбулася презентація науково-популярного видання «Анатомія вчительського професіоналізму»

Новини факультету

03 червня до К-ПНУ завітали колеги-науковці  доктор педагогічних наук, народний депутат Володимир Арешонков та доктор педагогічних наук, директор комунального закладу «Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Житомирської обласної ради Ігор Смагін (випукник історичного факультету Кам’янець-Подільського державного інституту 1991 року) з презентацією науково-популярного видання «Анатомія вчительського професіоналізму».

Із вітальним словом до присутніх звернувся перший проректор К-ПНУ Володимир Дубінський, який представив гостей, а також зазначив, що проблема, пов’язана з професіоналізмом в галузі освіти, є актуальною на теренах України.

Предметом зацікавленості авторів став учительський професіоналізм як особистісна і професійна якість, мета, характеристика, ступінь досконалості, своєрідний феномен. В анотації зазначено, що вчительський професіоналізм – основний ресурс сучасної шкільної освіти та її майбутнього післявоєнного розквіту й руху української школи до європейського освітнього простору.

Автори озвучили окремі тези, які визначені в зазначеній книзі. Зокрема Володимир Арешонков акцентував увагу на тих проблемних питаннях, які стосуються розвитку системи освіти та науки в Україні, висловив міркування щодо ролі вчителя в житті українського суспільства. На прикладі історії становлення професій і професіоналізму в країнах Західної Європи, Скандинавії, США, Канаді, Австралії та деяких інших, на аналізі радянського спадку професіоналізації педагогів висвітлено особливості «анатомії» вчительського професіоналізму в сукупності низки його складників і підсистем, що постійно змінюються відповідно до вимог часу та обставин професійної діяльності. У книзі багато інформації, персоналій і текстів, які невідомі в Україні.

Ігор Смагін проаналізував назву книги, окреслив поняття «професія» й «професіоналізм», загадав про дидаксологічні школи, види професіоналізму, зокрема автономний і колегіальний; висловив думки щодо формування ключових компетентностей і командної роботи, екосистеми професійної діяльності.

Після презентації відбулося обговорення бачення авторами складників формули свободи дій вчителя в сучасних реаліях, проблеми відповідального батьківства, панування довіри в шкільному середовищі, перспектив розвитку, які ставимо перед собою в умовах російсько-української війни тощо.

Присутні поспілкувалися й про те, який учительський професіоналізм потрібен сучасній українській школі, які існують моделі професіоналізму, у чому проблема НУШ, чи співпадають державна та освітянська політики, як створити екосистему тощо.

Основні тези:

  • «Що це за книга? Це крик душі… Тут наша позиція, наша думка наш професійний досвід»;
  • «Вчительська робота має дві вади, які дозволяють назвати її напівпрофесією. Перша –  вчительскька робота регламентується державою. А професія в класичному розумінні – вид діяльності, який самоконтрольований»;
  • «Вільний вчитель повинен формуватися у вільному університеті. Тільки автономна спільнота може сформувати автономного вчителя»;
  • «У виданні немає ніякої ідеї, яка домінує, а лише проаналізовано ті ситуації, які зараз створені в країнах».

Висловлюємо щиру подяку Володимир Арешонкову та Ігорю Смагіну за візит та ініціативу зустрітися в стінах Університету Огієнка, можливість поспілкуватися й обговорити ті ідеї, висновки, аналізи, що висвітлені у виданні!

Усім присутнім автори подарували примірник книги «Анатомія вчительського професіоналізму».